Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti



19 Noiembrie 2014

Tehnologia de mâine a securităţii aeroportuare „ne ia faţa”


Big Brother e deja cu ochii pe noi. Dacă tot o face, ar putea să ne şi ajute să ajungem mai repede la destinaţie şi cu ceva mai puţine bătăi de cap.

Progresul în tehnologia biometrică a revoluţionat deja modul în care călătorim. Ceea ce ne aşteaptă este o continuă îmbunătăţire, un mai mare rafinament şi, în final, invizibilitate.

Specialiştii în tehnologie biometrică de la Human Recognition Systems (Sisteme de Recunoaştere Umană), care lucrează cu aeroporturile de top ale lumii, prevăd că în viitorul extrem de apropiat securitatea aeroportuară va fi invizibilă şi chiar în faţa ta.

Programele de testare a sistemelor de recunoaştere la distanţă după iris, mers şi identificare facială au fost deja implementate cu succes, două astfel de programe cheie funcţionând deja pe aeroportul Gatwick din Londra.

Experţii în tehnologie biometrică şi tendinţele din aviaţie indică faptul că biometria va juca un rol cheie în viaţa noastră cotidiană în următorii ani şi va administra tot ceea ce facem în terminal – de la cum ne parcăm maşinile şi cum plătim cafeaua până la modul în care ne îmbarcăm în aeronavă. Dar obiectivul principal al tehnologiei biometrice la aeroporturi este să ne asigure că pasagerii călătoresc în condiţii de siguranţă şi securitate, iar controlul de la frontieră este eficient şi dintr-o bucată. Programul (Human Recognition System’s MFlow) este proiectat pentru a răspunde acestor obiective de siguranţă şi securitate, fără screening-uri repetitive sau interacţiuni cu personalul de securitate. Recunoaşterea facială pasivă şi analiza de iris la distanţă înregistrează trăsăturile faciale ale pasagerilor când aceştia intră în aeroport, urmărindu-i apoi de-a lungul călătoriei. Folosind sistemele avansate de recunoaştere biometrică, minusculele camere MFlow ne pot urmări mişcările prin terminal în orice moment. Sistemul Mflow se asigură că pasagerul care efectuează formalităţile de check-in este acelaşi pasager care se îmbarcă. Se pot aduna informaţii şi despre fluxurile de pasageri din terminal pentru a evalua unde sunt cozile lente, ajutând aeroportul să planifice mai bine deplasarea pasagerilor prin aeroport.

Aeroportul Gatwick a avut de gestionat o situaţie aparte la salonul cu utilizare comună din Terminalul de Sud, unde se intersectau pasagerii de pe zborurile interne cu cei de pe zborurile internaţionale. Aeroportul a trebuit să se asigure că pasagerii se deplasau în zonele corespunzătoare planurilor lor iniţiale de călătorie, fără repetarea greoaie a screening-ului de securitate. Această situaţie a condus la implementarea MFlow în Terminalul de Sud.

Modelul unic al irisului fiecărui pasager este înregistrat şi asociat cu cartea de îmbarcare pentru a evita orice schimb de cărţi de îmbarcare între pasageri. Folosind MFlow pentru a urmări aceste informaţii, a fost facilitat traficul de pasageri prin terminal şi s-a eliminat necesitatea de a căuta şi verifica pasagerii a doua oară.

Pentru a simplifica deplasarea pasagerilor pe flux în Terminalul de Nord, Aeroportul Gatwick a implementat soluţia biometrică punct-cu-punct din Sistemul de Recunoaştere Umană. Aceasta permite pasagerilor de pe anumite zboruri să-şi facă singuri formalităţile de check-in şi să-şi înregistreze identitatea biometrică prin înregistrarea imaginii irisului. Pasagerii pot să treacă apoi de porţile de îmbarcare automate, de tip self-service, validându-şi accesul prin recunoaştere de iris şi carte de îmbarcare.

Jim Slevin, Managing Director de Aviaţie pentru Sistemul de Recunoaştere Umană, este de părere că viitorul biometriei în transportul aerian este asigurat. El consideră că „ este cu totul realizabil pentru cei care sunt mulţumiţi şi fericiţi să obţină utilitatea unui proces non-stop în schimbul împărtăşirii datelor lor biometrice şi de identitate, permiţând înregistrarea şi procesarea lor din mers, prin sisteme portabile, mobile sau statice”.

Experţii în biometrie implicaţi în programele din terminalele de aeroport împărtăşesc viziunea unei experienţe automate, unitare, derivată din folosirea datelor biometrice  pentru validarea călătoriei de o infrastructură de securitate IT multilateral avansată.                                                                 

Un număr de experţi în biometrie sunt de acord că vor apărea anumite obiecţii la adresa acestei tehnologii. Tony Chapman, Senior Director, Integrated Travel Solutions, ARINC, este de părere că principalele obiecţii ale pasagerilor ar fi la o tehnologie deranjantă fizic, cum ar fi citirea biometrică realizată prin îndeplinirea cerinţei de a atinge un dispozitiv. Captarea de la distanţă a datelor biometrice, folosită de Sistemul de Recunoaştere Umană şi alte tehnologii nou apărute, elimină această intruziune şi fac tehnologia biometrică mai uşor de acceptat. Opinia specialiştilor se întemeiază, în cele din urmă, pe nevoia noastră de confort. Ei sunt de părere că beneficiile simplificării modului de călătorie prin folosirea tehnologiei biometrice la asigurarea securităţii în mod discret, nederanjant, depăşesc cu mult orice îngrijorare legată de încălcarea intimităţii.

Traducere și adaptare Ancuţa Gălice

Sursă: http://skift.com/2014/10/06/tomorrows-best-airport-security-is-already-in-your-face/
Foto: Security Checkpoint la Gatwick's South Terminal. Aeroportul Gatwick